Софія Федорівна Русова

- ДОПОВІДЬ.
директора ЗДО "Казка", садка С.Русової
Некоз А.О. на тему:"Спадщина Софії Русової у вихованні дитини".
Шановні колеги!
Дозвольте свій виступ розпочати з такої ключової тези,яка притаманна усім нашим ДНЗ і належить видатному педагогу,автору багатьох педагогічних праць Софії Федорівній Русовій:"Треба пам ятати, що кожна дитяча установа має бути для дітей хатою радості,де діти могли б учитися без примусу, гратися, перебувати в оточенні широкої приязні задовольняючи свої дитячі, такі своєрідні інтереси і потреби".
18 лютого 1856року в с.Олешні на Чернігівщині, у родинному маєтку Лінфорсів, з явилось на світ мале дівча, у якої було велике майбутнє. Батько, полковник у відставці, був шведом, а мама-француженка. Дочка ж Софія всім серцем полюбила Україну і присв ятила їй все своє життя. Людина постійного творчого пошуку й пориву, активної життєвої позиції, вона ледь не з дитинства відчула власну соціальну відповідальність та обрала свій шлях.Ще 15річною дівчиною, разом з сестрою Марією, створила перший в Україні приватний дитячий садок для інтелігенції в м.Києві. Пізніше по всій території України почала організовувати дитячі садки, навчала в недільних школах, була викладачем на Вищих жіночих курсах у Київському педінституті, співзасновницею педагогічного журналу"Світло".
У1906р видала "Український буквар". У 1917-18р очолювала департамент дошкільної та позашкільної освіти. І незважаючи на постійні переслідуван-ня і на те, що 40років прожила в еміграції завжди пам ятала Україну і любила її. Тому і 3 дітей своїх виростила справжніми українцями та все життя
пропагувала теорію національної системи виховання і навчання. Недаремно ж учні та соратники називали її "Матір ю народу".
Про педагогічну спадщину С. Русової написані книги і десиртації, вона вивчається у педагогічних вузах. Десятки садків України, серед яких і наш садочок, поклали в основу своєї роботи її ідеї про вирішальну роль індивідуальної уваги до дитини, про знання добра, краси, мистецтва і радості у вихованні маленьких дітей. Як говорила С.Русова:"Усе виховання будується на пошані до особи дитини",тому що "найбільший скарб кожного народу -його діти, його молодь".В працях Русової ми знаходимо основні принципи роботи нашого дитсадка і добре розуміємо, які умови повинні створити у своєму ДНЗ для забезпечення повноцінного розвитку дитини, як прилучити дітей до національної культури та традицій. Ось тому наш садочок вже не один рік працює за методикою С.Русової,а почалось усе з того,що педагогічною радою були схвалені завдання,програма та шляхи її реалізації. Всі ці роки на заняттях,під час гурткової діяльності,ігор,у повсякденному житті перед дітьми розкриваються багатства художнього слова,музики,образотворчого мистецтва рідного краю. У дітей постійно формуємо інтерес до багающої творщості українського народу. Під час занять та с вят вихователі використовують місцеві традиції,звичаї та обряди, з дітьми розучуються пісні нашого регіону,колядки,які вони охоче виконують у кімнаті "Бабусина світлиця".Дуже цікаво дітям, коли вихователі досліджують та розповідають про історію виникнення тієї чи іншої сімї .Концепція національного виховання С.Русової червоною ниткою проходить через усю роботу нашого педагогічного колективу.Тому що нація народжується біля дитячої колиски тільки на рідному грунті.Серед рідної пісні й рідного слова здатна вирости свідома дитина. Важливе місце у вихованні дітей ми відводимо рідному слову тому що, як говорила Русова:"Мова є дзеркалом народного духу..., змалку виховує думку і серце дитини,і є для дитини не тільки звуковим виявом,а й розумовим процесом."Як я вже говорила у нашому садочку створена "Бабусина світлиця", її свічку запалила Мазепа Н І, а підтримує її життєдайне тепло Гринько І М. Тут нею проводяться родинні посиденьки,заняття на тему"Плекаймо дерево роду", "В родині -щастя дитини"та багато інших. На заняттях дітям цікаво розповідають про речі,що зібрані по нашій місцевості та на які ще й можна подивитись у Світлиці.
Над проблемою естетичного впливу на дитину продовжує працювати Моцна Л В, а започаткувала роботу над цією проблемою Пендюк Г. К. Як писа
ла Софія Федорівна:"Джерелом естетичного впливу на дитину є її величність пані природа у всій її непереможній красі: у квітахі метеликах, у красі дерева і листя, співах пташок, у грі світла на воді, в кольорах зорі, в красі да леких краєвидів.Це збагатить-дитину-враженням правди,краси,добра.
Людмила Володимирівна формує у дітей екологічного світорозуміння, екологічоївихованості, дає творчі завдання,які допомагають дітям більш детальніше дослідити світ природи,бо вона є найкращим вихователем дитячої душі.
Любов до природи вихователь прививає і під час спостережень,і під час проведення дослідів,бесід,ігор,гурткової роботи.
"Здорові діти,-за висловом С.Русової,-основа існування будь-якої нації". Над вирішенням цієї проблеми в нашому садочку працює Тарасевич С.М. В своїй роботі вона використовує новаторський досвід Єфімова,"хвилинки здоров я",гімнастика пробудження,загартовуючі вправи,сон без подушок, різноманітні конкурсні програми з використанням народних ігор-і це лише невеликий перелік тих методів і прийомів,які використовує Світлана Миколаївна.Також велику увагу в своїй роботі вихователь приділяє і донесенню мистецтва до малят,бо як говорила С.Русова"Все життя малят повинне бути пронизане мистецтвом."Ось тому Світлана Миколаївна і розкриває перед діьми кольоровий дивокрай,сумні та веселі кольори,бо знає,що "кожна дитина художник і хочеться, щоб залишилась художником вийшовши з дитинства."
А ще С.Русовій належить такий вислів"Казка і дитина-це щось таке споріднене,вони так одне з одним зрослися,що як би педагоги не намагались вигонити казку з дитячої хати-вона таки там існуватиме,бо вона природно віповідає вимогам дитячого розуму."І недаремно казковим палацом дитинства вважає наш садочок Лисенко Т.М. В 1999р було в ДНЗ створено кімнату казки,де дуже подобається працювати Тетяні Михайлівні,
бо поруч з нею завжди яскраве художнє слово,яке обов язково буде донесене дітям.Оживає казка,а з нею колисанки,забавлянки,прислів я, пісні,хорово-ди-такий творчий підхід Тетяни Михайлівни наповнює душу дитини радістю,бажанням знати якомога більше,викликає творчу активність.
"Музика,розуміння музичних творів дає людям так багато насолоди..."
С.Русова.Дитинство так само неможливе без музики,як без гри,без казки. Багатство нашого народу його пісня і доносить його до дітей музкерівник Кучеренко Ю.І. В своїй роботі вона постійно звертається до джерел народної мудрості-народного фольклору.Сценарії розваг знайомлять дітей з особливостями звичаїв,обрядів нашого народу. Серед них"Обереги дитинства", "Рушники долі" та ін.
У нас в садочку кожен педагог має гурток,де дітям прививають знання використовуючи здобутки Софії Федорівни.Це такі гуртки як"Подорож до казки","Джерельце","Пізнай світ очима дитини","Народознавство","Умілі ручки". Педагоги ясельно-молодшої групи поглиблено працюють за етнографічним напрямком,а середньо-старшої -над екологічним.
Тому в нашому садочку педагогічний колектив намагається постійно вдосконалюватись.Вихователі використовують новітні технології, вносять щось нове в свою роботу. Нашою метою є не лише озброїти малюків спеціальними знаннями,а насамперед дбати про виховання компетентної особистості, соціалізацію дітей,розвиток пізнавальних ,психічних процесів,мови та мовлення,формування мотиваційної ,комунікативної,вольової,емоційно-моральної готовності до школи та самосвідомості, бо як говорила С.Русова:
"Розум дитини-то багаття,до якого ми маємо підкладати дрова, а горітиме воно власним вогнем."Ми й надалі будемо використовувати ідеї С.Русової, її здобутки в своїй роботі, адже її думки про дитину, погляди на виховання, співзвучні з тими, що закладені в Базовому компоненті, Державнійпрограмі розвитку дитини"Я у світі", програмі розвитку старших дошкільників "Впевнений старт",із завданнями,які ставить держава перед сучасною дошкільною освітою.
І в кінці хочеться сказати, що спадщина С.Ф.Русової- національний скарб і гріх ним не скористатись, бо якими ми виховаємо наших дітей, такими українцями вони й будуть.